Har du også hørt, at der er mange penge at tjene på Facebook annoncering? Så har du hørt rigtigt. Det er dog de færreste, der virkelig har styr på de mange muligheder for annoncering indenfor denne platform. Vil du gerne være en af dem? Så læs videre i det der følger.
Konkretisering af strategi og målgruppe
De er alfa omega, at du gør dig nogle taktiske og strategiske overvejelser, inden du giver dig i kast med Facebook annoncering. Det er forståeligt, at pengene lokker, men der er flere penge, hvis du lige er lidt tålmodig.
Du bør nemlig foretage dig en lille markedsundersøgelse pre annonceringen. Her skal du have særlig fokus på konkurrenter, målgruppen og den endelige strategi.
Der er nemlig stor forskel på udformningen af din annoncering, hvis du er en virksomhed, der har et forholdsvis simpelt produkt som eksempelvis tryksager kontra, hvis du er en virksomhed, der sælger et cvr-nummer i forbindelse med registrering af en virksomhed.
Først og fremmest er det ene primært B2B, hvor det andet henvender sig til begge ting. For det andet er det en ene en servicevirksomhed, hvor det andet er et produkt. Det gør en forskel i annonceringen.
Du skal også være meget præcis i din segmentering af målgruppen. Det nytter simpelthen ikke noget at have en forestilling om målgruppen. Du skal virkelig kende din målgruppe så du ikke bruger en masse penge på at annoncere mod personer, der ikke er relevante for din virksomhed.
I forbindelse med segmenteringen er forarbejdet vigtigt. Hertil er det vigtigt, at du undersøger dine nærmeste konkurrenters målgruppe. Det kan du simpelthen gøre ved at tjekke deres interagerende på Facebook.
Du kan også benytte dig af en af Facebooks mange gode muligheder ved at oprette lookalike-målgrupper. Her fodrer du en algoritme med dine eksisterende kunder, hvor Facebook sælger regner ud, hvilke personer der minder mest om disse personer.
Retargeting i forskellige afskygninger
Hvis du skal have succes med Facebook annoncering, er det afgørende, at du mester retargeting i alle afskygninger.
Til dem der ikke ved det, så er retargeting en måde, hvorpå man kun annoncerer mod personer, der tidligere har vist interesse i din virksomhed.
Det fungerer ved, at personen ryger ind i dit retargeting flow, så snart de på en eller anden måde interagerer med din virksomhed. Når de er inde, har du mulighed for at annoncere mod dem.
Der er flere former for retargeting. Hvor retargeting henvender sig til disse interesserede personer med vilkårlige produkter fra din produktportefølje, henvender du dig med dynamisk retargeting med de produkter, de har vist mest interesse i.
Du kan også benytte dig af opdelt retargeting. Her annoncerer du på baggrund af, hvor langt de er kommet i købsbeslutningsprocessen. Hvis du eksempelvis tidligere har lagt nogle af dine produkter i kurven, kan du annoncere mod dem alene.
Her kan du henvende dig til dem med en annonce, der siger, at du stadig har produkterne klar til dem, og de bare med enkelte klik kan tilegne sig dem. Du ved at disse personer er meget interesserede, hvorfor det er meget relevant at annoncere yderligere mod dem.
Når annoncerer på Facebook er det obligatorisk, at du opsætter konverteringssporing. Med konverteringssporing kan du aflæse præstationerne på alle dine annoncer. På den måde kan du finde ud af, hvad der fungerer og ikke fungerer.